L’àrea de cultura, turisme i patrimoni de la Mancomunitat Comarcal de la Marina Alta presentà el passat març, al Rockodrom de Pedreguer, la nova web turística de la comarca, anomenada «Descobrim la Marina Alta». Aquesta va estar l’última pedra per a transformar la MACMA d’un ens cohesionador de la Cultura i l’activitat dels 32 pobles de la Marina Alta i 3 E.A.T.I.M cap a una Mancomunitat de caràcter comarcal amb capacitat de teixir territori i crear sinergies i major nombre de serveis, com l’actual de la marca turística per a establir una destinació compacta i amb potencial a l’hora de mostrar-se al món.
I amb eixe objectiu, el de fer-se visibles, des de la MACMA es dona una passa endavant per a posicionar “Descobrim la Marina Alta” a tot arreu de les comarques valencianes, i més enllà. Buscant oferir aquelles escapades, racons, rutes, mercats, i altres atractius d’una comarca viva i rica d’experiències excitants. Per això, des del departament de cultura, turisme i patrimoni s’ha estat enllestint un relat que vol interactuar amb les viatgeres i viatgers, per oferir-los el seu pla perfecte, indistintament dels seus gustos, perquè a la Marina Alta existeix una alternativa per a tothom.
Una vegada presentat el web, i comptant amb una bona afluència de visites, es vol transformar el relat de manera transmèdia generant nous missatges que apropen el discurs que narra la pàgina www.macma.org/turisme a les formes actuals de consum d’històries, que no és altra que les xarxes socials, on s’expliquen els continguts d’una altra manera. Emprant des de vídeos, imatges o consells que facen de la Marina Alta la destinació perfecta per a cada necessitat, fins i tot per aquelles més sibarites que busquen allò que només aquesta comarca pot oferir.
D’aquesta manera es convida a tot el món a seguir “Descobrim la Marina Alta” a les principals xarxes socials, Twitter, Facebook i Instagram mitjançant el nom d’usuari @turismelamarina. Cada Xarxa utilitzarà un llenguatge i un format adequat per a mostrar tots aquells continguts que durant temps han estat cuinant-se a foc lent i convertint-se en veritables joies que ara veuen la llum.
Fem un poc d’història de la MACMA i la seua evolució fins a ací
Seguint el concepte inicial, pel qual nasqué aquesta mancomunitat en 1997 i fins fa uns mesos anomenada Mancomunitat Cultural de la Marina Alta, de «comarca, cultura, territori i cohesió», amb la presentació d’aquesta web donava pas a l’última fase d’aquest projecte comarcal de cohesió del territori des del vessant patrimonial com a fil conductor.
En 2014 s’amplià l’àrea de cultura amb patrimoni i turisme.
En 2019 es crea el Mapa Cultural i Patrimonial de la Marina, i fou presentat a dintre de la IV Fira Marina Alta amb els 5 sentits, una síntesi visual de la comarca que per un costat presentava un mapa actual de comunicacions i, per altre costat, resumia tot el patrimoni de la Marina Alta.
D’aquell mapa, consensuat per tots els municipis i departaments de turisme de la comarca, nasqué la necessitat de continuar en la línia estratègica de cohesió territorial amb el prisma cultural de rerefons. I per això el passat 2022 es creà el Wikiloc Comarcal on es recullen 160 rutes senderistes i 57 rutes urbanes dels diferents municipis que conformen la Marina Alta.
Posteriorment a aquest treball de camp nasqué la necessitat de crear un espai web, www.macma.org/turisme, on es concentra tota la informació de museus, patrimoni cultural visitable, patrimoni natural, patrimoni agrícola, rutes aquàtiques, zones d’escalada, rutes senderistes i rutes urbanes dels 32 municipis i 3 E.A.T.I.M que conformen la Mancomunitat Comarcal de la Marina Alta.
Ara ens trobem en l’última fase del projecte, basada en dos vessants:
- Per una banda la creació de les xarxes socials de la marca turística: Descobrim la Marina Alta. A partir de hui mateix, tota la informació de @turismelamarina es pot trobar a les plataformes de Facebook, Instagram i Twitter.
- Per altra banda, i durant els pròxims mesos tindrà lloc la publicació de “L’Atles de la Marina”, un nou llibre dedicat al territori i a descobrir els municipis mitjançant el seu paisatge i les seues sendes, que s’anomenarà «L’Atles de la Marina Alta».
Amb aquestes accions de cohesió territorial, la MACMA aposta per cada persona visitant de proximitat, respectuosa amb el medi ambient i la cultura dels nostres pobles i de la nostra gent. La intenció de la MACMA és que la marca “Descobrim la Marina Alta” a poc a poc es relacione com a destí i producte de qualitat humana, ambiental i cultural, únic per la nostra idiosincràsia
Al mateix temps, també es pretén treballar l’àmbit endogen de posar en valor les peculiaritats culturals de la Marina Alta i potenciar el sentiment col·lectiu de pertinença comarcal a través de diferents inputs i sortejos baix el lema “Soc de la Marina”, perquè l’altre gran potencial el tenim a casa nostra i es basa en les excursions de la població autòctona per visitar i passar el dia a la resta dels municipis de la comarca..
Aquesta nou projecte pretén donar a conéixer al món sencer la particular forma de viure dels veïns i veïnes de la Marina Alta, amb els nostres costums, tradicions i cultura popular que ens marca com a poble.
Facebook:
@turismelamarina
https://www.facebook.com/TurismeLaMarina
Instagram:
@turismelamarina
https://instagram.com/turismelamarina?igshid=ZGUzMzM3NWJiOQ==
Twitter:
@turismelamarina