L’equip de govern de l’Ajuntament de Dénia (PSPV-Compromís) presentarà en el ple ordinari d’abril una moció sol·licitant a la Direcció General de Patrimoni Cultural i a la Direcció General de Ports de la Generalitat Valenciana que promoguen accions per a la preservació i restauració dels històrics «Duques de Alba» al port de Dénia. Aquesta moció, proposada pel grup municipal GdD, també insta a la implementació d’un pla d’actuació basat en un informe tècnic de l’Àrea d’Arqueologia de l’Ajuntament de Dénia.
Aquest informe, actualitzat per la cap de l’Àrea d’Arqueologia, Massu Sentí, detalla la història i la importància d’aquests quatre pilons, situats entre el Club Nàutic i l’astiller de Noguera. En el passat, existien fins a huit d’aquests pilons, essencials per a les maniobres d’amarratge i atracament en el desenvolupament comercial del port de Dénia.
La moció reflecteix la importància de conservar aquest patrimoni, que no solament enriqueix la cultura local sinó també potencia el turisme. Els «Duques de Alba» són vestigis d’una època on Dénia jugava un paper crucial en el comerç internacional de la pansa, un capítol significatiu de la seua història econòmica.
El pla proposat inclou investigació detallada, restauració dels pilons existents, reconstrucció dels desapareguts i la seua integració en un projecte divulgatiu del Museu del Mar, culminant amb la seua inclusió en el Centre d’Interpretació del Port de Dénia.
Aquesta iniciativa no solament preservarà un emblema de la història marítima de Dénia, sinó que també servirà com a recurs educatiu i turístic, enfortint els llaços de la comunitat amb la seua rica història portuària.
Historia dels «Duques de Alba» a Dénia
El port de Dénia, en la seua evolució des d’un port natural de refugi fins al seu desenvolupament com a port comercial, ha sigut crucial per a la història de la ciutat. Antigament, s’enfrontava a desafiaments com els temporals que causaven danys a embarcacions i a la infraestructura costanera. La construcció d’escullera d’abric, promoguda per comerciants locals i duta a terme en 1897, va marcar una fita en la protecció del port.
En 1928, Anastasio Corchón va dissenyar uns pilons, coneguts popularment com a «Ducs d’Alba», l’objectiu dels quals era facilitar les maniobres d’amarrament i d’atracada de les embarcacions comercials. El terme «Ducs d’Alba» sembla provindre dels Països Baixos espanyols, relacionada amb la paraula docke, molla, i delfijn, piló, amarratge; denominats en holandés “dukdalf”, que és piló clavat en aigües estanques, en els quals els vaixells havien d’amarrar de popa, amb la proa ancorada cap a fora i usar-se de llaüts i vaixells més xicotets per a fer les labors de càrrega i descàrrega.
Estos amarraments, essencials per al funcionament del port en la seua època, són un testimoniatge tangible de l’activitat comercial i marítima que va caracteritzar a Dénia. Així mateix, representen un llegat històric, que es remunta a l’època del comerç internacional de la pansa, que representa un importantíssim capítol en la història econòmica del nostre port i de la nostra ciutat.
Per tant, la finalitat dels “Ducs d’Alba” era proveir al port de Dénia d’una molla d’atracament fins llavors inexistent, les obres del qual van començar en 1898. No obstant això, es va tractar d’un procés lent i molt costós, que es va haver de retardar en múltiples ocasions a causa d’algunes adversitats naturals, i dificultats tècniques i econòmiques. Entre 1928 i 1932 es rematarien els dics i es construirien les molles comercials.