L’equip de govern de Dénia, PSPV- Compromís, torna a carregar contra Ports de la Generalitat Valenciana, davant la falta d’un conveni que establisca les obligacions de cada Administració en este recinte, i la inacció en la reactivació de l’ens participatiu Espai Port- Ciutat. Així, es deixa constància en una moció a elevar al pròxim ple de la corporació municipal.
Esta és la moció íntegra:
«El Port de Dénia va passar a formar part de la Comunitat Valenciana mitjançant el Reial decret 306/1982, de 24 de juliol, sobre el traspàs de funcions i serveis de l’administració de l’Estat a la Comunitat Valenciana en matèria de Ports. El seu funcionament es regeix per la Llei 2/2014 de 13 de juny, de Ports de la Generalitat.
En les últimes dècades, s’han dut a terme nombroses intervencions en el port de Dénia, les quals han tingut un impacte significatiu en l’estructura socioeconòmica i mediambiental de la ciutat. Lamentablement, l’Ajuntament ha sigut exclòs moltes vegades de la presa de decisions que afecten directament el desenvolupament i fisonomia del port, la qual cosa ha generat conflictes innecessaris entre l’administració local i l’ens gestor del port.
Per a abordar aquesta situació, és crucial fomentar una governança territorial basada en la participació ciutadana i l’autonomia financera del port, evidenciada pels ingressos que genera. Això garantiria una gestió més transparent i equitativa, en la qual la societat civil tinguera veu en les decisions que impacten en el seu port.
Esta reivindicació ha sigut constant i l’Ajuntament ha expressat el seu desig de participar en la presa de decisions relacionades amb el desenvolupament del port, a través de reunions institucionals i mocions. Les més recents, en 2018, 2020 i 2021, van exigir de manera unànime la creació de l’organisme autònom Dénia Port per a gestionar el port, així com el compliment de l’article 85 de la Llei 2/2014, que estableix que el 40% de les taxes generades han de reinvertir-se en el port.
Com a ens participatiu més recent, en 2017 la Conselleria va crear l’Espai Port-Ciutat, un òrgan de participació que incloïa representants del port, de l’Ajuntament i de la Generalitat per debatre accions i decisions rellevants en l’espai portuari tenint en compte la veu de la ciutadania deniera a través dels seus representants municipals. No obstant això, l’Ajuntament de Dénia manca d’una nova convocatòria d’aquest ens amb què es puga debatre els assumptes de manera institucional i representativa.
La voluntat d’aquest Ajuntament fins a la data, demostrada en la unanimitat de les mocions, és tindre un port autònom, gestió la qual revertiria en més beneficis econòmics per al municipi. Encara que l’Ajuntament és conscient de la falta de voluntat política de l’administració autonòmica en la creació d’aquest sistema, considerem que no l’eximeix d’assumir els deures i obligacions en el recinte, així com comprometre’s a un diàleg oficial, directe e institucional amb l’Ajuntament de Dénia com a representant de la ciutadania.
A la mancança de convocatòria de l’Espai Port-Ciutat es suma l’incompliment de la Llei 2/2014 que regula en el seu article 85 que els ingressos per tarifes i taxes queden afectats en un 40% del seu import a satisfer les inversions de manteniment. I malgrat això, l’Ajuntament hi ha hagut d’assumir en 2023 pagaments de manteniment al Port realitzats en 2022, sense rebre contraprestació.
A saber:
- Un cost anual de 75.639,65 euros, segons informe del departament de Parcs i Jardins del M.I. Ajuntament de Dénia, que va efectuar el manteniment l’any 2022 de diverses zones enjardinades que es troben dins del domini públic marítim-terrestre de la zona portuària.
- Un cost anual de 40.104,31 euros en enllumenat públic en l’àmbit delimitat, segons informe tècnic del consum energètic i econòmic realitzat per l’àrea d’enginyeria industrial de Medi Ambient i Canvi Climàtic. Paral·lelament, l’enllumenat del port mancar d’unificació per part de la Generalitat.
- El cost anual de 13.000 euros per l’espai que ocupa el Museu de la Mar, sense rebre encara resposta a la sol·licitud de concessió de l’espai per 30 anys.
En addició a aquestes despeses en espai portuari, l’Ajuntament ha hagut d’assumir les següents taxes:
- Treballs diversos de manteniment i condicionament per a la Volta Ciclista a Espanya per import de 5.029 euros, (quan el Patronat de Turisme Costa Blanca es va comprometre a no causar cost a l’Ajuntament).
- Col·locació de presa d’aigua en passeig Bellavista per a Festes Bous a la Mar, per import de 1.391,11 euros.
- Un total de 8.604,03 euros per l’Exposició de Leonardo da Vinci (Caixaforum), pel muntatge i desmuntatge, escomesa d’aigua i d’electricitat.
- Un total de 1.576,63 euros de liquidació i pagament de la taxa d’ocupació del port de Dénia per la Volta a peu de 2022.
A tot això se suma també la negativa de Ports a invertir i cedir l’espai per a la creació d’un espai públic al costat de l’antic varador de Noguera, per a la pràctica d’esports escolars dels instituts, amb sol·licitud plenària de 2021. Esta sol·licitud també permetria disposar d’una rampa d’entrada i eixida per als 700 amarraments públics que utilitzen propietaris de xicotetes embarcacions, i que també paguen taxes sense contraprestació.
Per tot l’exposat, l’Ajuntament:
Acorda
1- Instar a la Direcció General de Ports a realitzar un conveni que regule oficialment els deures i obligacions d’aquesta administració i de l’Ajuntament de Dénia, i assegure el compliment de la normativa per totes dues parts; davant la inacció de crear el port autònom que ha reivindicat històricament este ajuntament.
2- Sol·licitar a la DG de Ports a què reactive i convoque, amb premura, l’ens participatiu Espai Port-Ciutat per a assegurar una comunicació fluida, oficial i institucional entre els agents del Port, Ajuntament (com a representant de la ciutadania) i Ports; així com servir d’espai per a acordar l’esmenat conveni».