La regidoria de Turisme, que dirigix José Marcos Pons, va presentar, recentment, als membres del Consell de Promoció Econòmica i Turisme la nova imatge turística del municipi, una imatge que potencia els orígens de Xàbia i destaca el gran blau i la tosca autèntica de Xàbia, que s’implantarà progressivament en la mesura que la regidoria vaja renovant el material promocional.
En el transcurs de la trobada l’empresa encarregada del redisseny de la marca va exposar les claus de la imatge turística, en la qual destaca un XÀ damunt d’un arc invertit, que suscita saviesa antiga i retrata la realitat d’un poble autèntic. Un arc que evoca les formes de la badia, el Montgó, i els arcs de les construccions típiques de Xàbia.
És un nexe comú de les realitats de Xàbia, el territori, la mar, la muntanya i l’arquitectura. I, a més, és un somriure que convida ser positius i amables.
Aquest “XÀ” es presenta en un color gran blau com és la mar Mediterrània i aquest arc és de color “Tosca”, un element constructiu tan arrelat en tota la història de Xàbia.
La renovació de la imatge turística era una de les propostes recollides al Pla Estratègic de Turisme que va ser aprovat el novembre de 2023 i la implantació del qual el departament de Turisme lidera. De fet, està en marxa una comissió interdepartamental i durant aquests mesos ja s’estan executant accions dels eixos que arreplegava el document.
En concret ja hi ha diverses accions que s’han posat en marxa seguint els cinc eixos del Pla Estratègic, així per exemple dins de l’eix 1: “Governança turística i intel·ligència turística” la instal·lació de videovigilància en parcs i espais públics; el control d’accessos i vigilància en les cales del Portitxol i Granadella o un pla formatiu per a agents i empreses del sector en matèria de seguretat i acolliment (la xarrada que es va donar de prevenció d’incendis als empresaris i veïns de la Granadella i el Portitxol); un altre dels punts és la creació de la taula de treball en matèria de regulació d’habitatges turístics.
A més, en l’eix 2 “Transició verda i sostenible” s’ha iniciat una campanya de sensibilització dirigida als habitatges turístics, proporcionant als propietaris un dossier perquè deixen als inquilins amb els següents documents en diversos idiomes: Decàleg Turista Responsable, Drets i Deures Turistes, Consum responsable de l’aigua, Reciclatge residus i un pla turístic; així com la instal·lació de panells indicadors per a informació sobre els aparcaments de les platges i cales del municipi. (Tres panells, en la rotonda del Consum, accés cala Barraca i al costat del restaurant Trobador en l’accés cala Granadella).
D’altra banda, en l’eix 5 del Pla Estratègic de Turisme “Qualitat en destí i competitivitat” s’han impulsat accions per a promocionar el turisme familiar: com l’adhesió i col·laboració amb de Producte Tour&Kids de l’Associació de Turisme Familiar; s’ha donat suport a la promoció de l’activitat “La Vila Family Experience” que ja està obert; així com les rutes teatralitzades i visites guiades.
En aquest eix també s’han promogut mesures per a la preservació del patrimoni cultural i històric amb les obres en el Riurau d’Arnauda que començaran la primera quinzena de setembre, i mesures per a preservar el patrimoni natural amb l’abalisament de les zones de bany i instal·lació de les boies de fondeig en tota la costa de Xàbia amb un total de 178 unitats.
Una altra de les actuacions ha sigut la signatura del conveni amb la Conselleria de Medi Ambient i Territori per al control i vigilància de la Reserva Marina del Cap de Sant Antoni, i la coordinació amb el servei de vigilància dels fondejos sobre posidònia i la zona de bany amb aquesta mateixa Conselleria.
El regidor, José Marcos Pons, va remarcar que tot el govern i l’Ajuntament “està compromés a aplicar les directrius del pla” i va recordar que la renovació de la condició del municipi turístic per part de la Generalitat està vinculada la consecució de les diferents fites arreplegades en ell.
A més, una altra de les qüestions que va ser aprovada en el Consell de Promoció Economica i Turisme va ser la creació d’una taula sectorial per a abordar la situació de l’habitatge turístic a Xàbia i proposar les solucions. Una taula que comptarà amb representació dels diferents sectors del municipi, així com veïns i empresaris.
En aquest punt l’alcaldessa, Rosa Cardona, va comentar que el govern local “està treballant” des que va arribar a abordar l’habitatge turístic, amb una primera sessió de treball en el Consell d’Urbanisme i ara des del Consell de Promoció Economica i Turisme amb la creació d’aquesta taula de treball en la qual estaran representats “tots els sectors implicats”. D’aquesta manera –va continuar- “podrem abordar aquesta qüestió, conéixer i valorar tant els beneficis, com els perjudicis que ocasiona al nostre municipi”.