Dénia va ser l’escenari de la II Jornada d’Educació Emocional: Educar per a ser, organitzada en el marc de l’Espai d’Educació Emocional, una de les iniciatives clau del projecte ‘Dénia Ciutat del Pensament’.
Aquest esdeveniment, celebrat com a activitat prèvia a Dénia Festival de les Humanitats, reafirma el compromís del municipi amb la promoció de la salut emocional i el benestar de la comunitat.
L’Espai d’Educació Emocional reflecteix els valors fonamentals del projecte ‘Dénia Ciutat del Pensament’: atreure i fer circular el coneixement per a estimular la creativitat i millorar la qualitat de vida i el benestar de la ciutadania.
La jornada va ser organitzada pel col·legi Llebeig, la Fundació Dénia Creativa i l’Ajuntament de Dénia.
Laia Mestres: Educar en competències emocionals
En la seua intervenció, Laia Mestres va destacar la importància de les escoles emocionalment competents. Va subratllar que educar xiquets, xiquetes i adolescents en competències emocionals és crucial per al seu desenvolupament integral. Segons Mestres, és fonamental que cresquen envoltats de persones adultes emocionalment equilibrades i en entorns on es fomente la seua intel·ligència emocional, tant a casa com a l’aula.
Mestres va aconsellar a les famílies i al personal docent que estiguen disposats a escoltar les vivències emocionals dels joves, validar les seues emocions sense jutjar el seu comportament, evitar la sobreprotecció i promoure hàbits saludables. També va abordar la importància d’ensenyar-los a gestionar la frustració i desenvolupar resiliència, afrontant desafiaments que els traguen de la seua zona de confort. Finalment, l’experta va proposar guiar la joventut en la reflexió sobre el seu benestar, l’establiment de metes significatives i la seua contribució al benestar col·lectiu.
Cecilia Martín: assegurar el benestar dels menors en una separació
Cecilia Martín va presentar la ponència El divorci que ens uneix, on va tractar la gestió emocional durant la separació dels pares i el seu impacte en l’entorn familiar i escolar. Martín va emfatitzar la importància que els progenitors comuniquen la decisió de manera conjunta i serena, permetent que els fills i filles expressen les seues emocions sense sentir-se responsables o en l’obligació d’opinar.
Així mateix, va destacar el paper fonamental del personal docent, que ha de ser informat sobre la situació per a detectar possibles canvis en el comportament dels menors i oferir l’acompanyament necessari. La intervenció de Martín va subratllar la importància que les figures adultes mantinguen el respecte mutu i col·laboren amb l’escola per a assegurar el benestar emocional dels xiquets i xiquetes.
Caterina de Francisco: ús responsable i saludable de les TIC
La intervenció de Caterina de Francisco, titulada Educació, seguretat i salut digital, es va centrar en els reptes i riscos que planteja l’era digital per a la infància i l’adolescència. De Francisco va assenyalar la necessitat de fomentar la convivència i la seguretat en els centres educatius, així com supervisar l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per a protegir els menors de continguts inadequats.
Així mateix, va abordar els riscos associats, com la dismorfia corporal, els trastorns alimentaris, la baixa autoestima, l’ansietat, la depressió i les addiccions a xarxes socials, pornografia i videojocs en línia. De Francisco va oferir recomanacions per a promoure un ús responsable i saludable de les TIC en la vida diària de xiquets, xiquetes i adolescents.
Roberto Aguado: l’emoció decidix i la raó justifica
Roberto Aguado, en la seua ponència Salut mental: El poder de saber que pots, va emfatitzar la relació entre les emocions i la raó, sintetitzant el seu missatge en la frase «L’emoció decideix i la raó justifica». Aguado va distingir entre malaltia i trastorn mental, ressaltant la importància de la consciència emocional com a pilar d’una bona salut mental.
L’expert va advocar per la necessitat d’identificar les emocions, evitar l’agressivitat o la passivitat i desenvolupar la capacitat d’eixir d’estats emocionals que puguen «segrestar» la ment. A més, va parlar sobre la conciliació intra i interpersonal com un aspecte clau per al benestar emocional.
Aguado també va portar la seua xarrada a més de 450 estudiants de segon d’ESO el dia anterior a l’esdeveniment.
Consolidació de l’Espai d’Educació Emocional
Amb la celebració d’aquesta segona jornada, l’Espai d’Educació Emocional es consolida com un referent en el treball de gestió emocional en l’àmbit educatiu i familiar. El seu objectiu és ensenyar a xiquets, xiquetes i adolescents a identificar, expressar i gestionar les seues emocions, així com a resoldre conflictes a través del diàleg. També es promou el respecte, l’empatia i la tolerància, contribuint a crear un vincle emocional conscient entre l’alumnat i l’equip docent.
Foto galeria de Tino Calvo:
Accés a les ponències
Les ponències de la II Jornada d’Educació Emocional: Educar per a ser estan disponibles al canal de YouTube del Festival de les Humanitats: https://www.youtube.com/@deniafestivaldeleshumanita7624.