La Generalitat Valenciana ha finalitzat les obres d’emergència executades en la Línia 9 del TRAM d’Alacant al seu pas per la zona del Mascarat.
El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha visitat aquestes actuacions, acompanyat pel secretari autonòmic d’Infraestructures i Transports, Javier Sendra; el director general de Transports, Manuel Ríos; el director gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Alfonso Novo; l’alcalde d’Altea, Diego Zaragozí; els regidors de Calp, Juan Manuel del Pino i Pere Moll; i l’alcalde de Benissa i diputat provincial, Arturo Poquet.
Aquestes obres, executades per FGV, van començar el passat mes d’abril per fer front als danys provocats per l’incendi que al gener va afectar la infraestructura ferroviària i les condicions de l’entorn d’aquesta línia. Les actuacions s’han realitzat al llarg de prop de tres quilòmetres entre les estacions de l’Olla d’Altea i Calp i han comptat amb un pressupost de tres milions d’euros.
El conseller ha explicat que “aquests treballs s’han realitzat de manera paral·lela i coordinada amb les obres dels nous viaductes ferroviaris del Mascarat i Algar de la mateixa Línia 9, amb un pressupost conjunt que supera els 16 milions d’euros i compta amb finançament de Fons Europeus”.
Al seu torn, ha anunciat que “aquest mes d’octubre comencen les obres de desmuntatge del pont original del barranc del Mascarat i del procés d’instal·lació del nou viaducte, de manera que una vegada finalitzades les obres de renovació dels viaductes d’Algar i Mascarat, les unitats de propulsió dièsel-elèctrica Sèrie 5000 podran circular entre Dénia i Benidorm sense necessitat de transbordament”.
Obres d’emergència
Amb les obres d’emergència s’ha fet front als danys causats per l’incendi que va tenir lloc entre els dies 6 i 9 de gener, a les immediacions del port esportiu de Campomanes i del Mascarat, que es va propagar i estendre cap a l’oest per l’existència de forts vents, arribant a sobrepassar l’autopista AP-7 i afectant la infraestructura ferroviària en el tram comprès entre les estacions de l’Olla d’Altea i Calp.
Entre les accions executades, s’ha completat la renovació de la infraestructura afectada amb la retirada d’arbrat; la mitigació de possibles riscos geològics; la reconstrucció d’un terraplè i infraestructura de drenatge, així com la reducció de l’erosió en talussos i vessants pròxims al traçat de la via.
Actualment, el tall de servei afecta el tram Altea-Teulada, en aquesta ocasió per les obres dels viaductes d’Algar i Mascarat. En una última fase d’aquests dos projectes i abans de la seua finalització al desembre, el tall comprendrà el tram Garganes-Calp.
Substitució del viaducte del Mascarat
Els treballs al Mascarat, amb un pressupost de licitació de 8.266.980,43 euros IVA inclòs, suposen la substitució de l’actual viaducte, construït entre els anys 1913 i 1915, per un de nou amb característiques similars i conservant una estètica semblant a la del viaducte original.
El nou viaducte tindrà una longitud total de 43,20 metres, salvant el barranc amb un únic tram isostàtic i amb les mateixes característiques que el tauler original (estructura metàl·lica tipus PRATT). A més, l’actuació al Mascarat inclou la reposició en tot el traçat (aproximadament 1,5 quilòmetres) de l’actual superestructura de la plataforma ferroviària en balast per via en placa, la protecció i l’execució de 12.475 m² de superfície de talús mitjançant malles de triple torsió i la col·locació de pantalles dinàmiques.