Política municipal

El ple de Calp debat l’increment de la taxa de la brossa

Aquest punt va haver de ser retirat del ple de setembre en detectar-se un error en el càlcul de la taxa
Edifici consistorial / Ajuntament de Calp

El govern local porta demà al ple la modificació de l’ordenança reguladora de la taxa de recollida domiciliària de brossa, després de retirar-lo del ple del passat mes de setembre en detectar un error aritmètic i material en el càlcul de la taxa.

L’actualització de la taxa de la brossa es duu a terme d’acord amb la nova llei estatal de Residus – en aplicació d’una directiva europea – que obliga que la gestió dels residus en cada ajuntament no siga deficitària, és a dir, que els ajuntaments han de recaptar amb la taxa de la brossa el 100% del cost del servei.

Per a la modificació de l’ordenança s’ha realitzat un estudi econòmic financer que analitza els costos del servei i fixa la taxa tenint en compte criteris de capacitat econòmica i de generació de residus.

La distribució de la taxa s’ha realitzat mitjançant la creació de nou zones (basades en la valoració cadastral).

Zones

Així doncs, la quota tributària en cadascuna de les zones queda de la següent manera:

Zona 1-Pou Roig: 162,03 €.
Zona 2-Disseminats: 223,98 €.
Zona 3-Casc/eixample: 223,06 €.
Zona 4-Mascarat: 171,84 €.
Zona 5-Urbanitzacions: 235,15 €.
Zona 6-Manzanera: 257,14 €.
Zona 7-Litoral Port: 176,85 €.
Zona 8-Litoral: 177,17 €.
Zona 9-Salines: 185,33 €.

Estan exempts de l’increment de la taxa tots els locals comercials o industrials i s’establix una bonificació del 95% per a la unitat familiar els components de la qual, declarant i cònjuge, siguen pensionistes o persones jubilades; la bonificació haurà de sol·licitar-se amb l’acreditació corresponent.

Carta

L’alcaldessa de Calp, Ana Sala, ha remés una carta als veïns en la qual explica que la Llei 7/2022 de 8 d’abril de residus i sòls contaminats per a una economia circular obliga tots els Estats membres de la Unió Europea a millorar la gestió dels residus i a legislar de manera que qui més contamina més pague, amb l’objectiu que la taxa que recapten els ajuntaments per la recollida i tractament dels residus sòlids urbans no siga deficitària.

Sala indica en la carta que als ajuntaments se’ns imposa l’obligació de modificar les nostres ordenances per equilibrar la taxa que es recapta i equiparar-la al cost real del servei. Aquest ajuntament, igual que la resta d’ajuntaments d’Espanya, es veu obligat a actualitzar la taxa, que només pot ser a l’alça, davant del dèficit de recaptació que mantenim actualment per aquest concepte per l’increment dels costos, que ascendix a més de dos milions i mig d’euros.

En els últims quatre anys s’ha mantingut, fins i tot, reduïda la pressió fiscal dels calpins. En 2019 es va reduir l’IBI en un 5%, en 2022 es va bonificar la plusvàlua per herències al 95%, i des de 2021 l’ajuntament no cobra taxa per obertura de negocis i activitats, ni per transmissions o traspassos d’activitats, facilitant així la implantació d’autònoms i empreses.

Apostem, cada any, per incrementar la partida destinada a subvencions, arribant en el pressupost de 2024 a la quantitat total de 600.000 euros. Aquesta és la filosofia d’aquest equip de govern, fer més amb menys, però en aquest moment i, pel que fa a la taxa de brossa, no ens queda una altra alternativa que aprovar aquesta modificació provisional de l’ordenança que encarix la taxa, sent conscients del que suposa per a tots.

Hem treballat els criteris i paràmetres de manera que l’impacte siga el mínim possible per a la butxaca dels nostres ciutadans, assumint el compromís, una vegada aprovada la modificació provisional per complir la llei, d’estudiar-la en profunditat perquè l’ordenança definitiva siga la més justa possible, atenent l’esforç en la gestió i tractament de cada residu, bonificant i premiant aquell que menys contamina i, per tant, pague menys.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *