Educació

Així seran les estructures dels exàmens de la Prova d’Accés a la Universitat

Els professors de Batxillerat de les 33 assignatures ja han sigut informats del model per a la prova i dels criteris d’avaluació
Imatge d'arxiu de preparatius per als exàmens de Selectivitat a Dénia / Redacció

La Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació ha publicat en la seua pàgina web les estructures d’examen de les 33 assignatures de la Prova d’Accés a la Universitat (PAU).

La setmana passada, els especialistes encarregats de dissenyar els exàmens per a la Prova d’Accés a la Universitat van presentar al professorat de Batxillerat de la Comunitat Valenciana les estructures dels exàmens i els criteris d’avaluació.

La principal novetat per a la PAU del curs 2024-2025 és que desapareix la màxima optativitat acordada en l’etapa COVID-19, i es torna així al model d’abans del 2020.

Cada assignatura tindrà un model únic d’exercici que s’estructurarà en diferents apartats segons els coneixements establits en els diferents temaris. En alguns apartats es podrà incloure la possibilitat de triar entre diverses preguntes o tasques. Aquesta elecció no podrà implicar en cap cas la disminució del nombre de competències específiques objecte d’avaluació.

Una de les novetats d’aquest curs és que en la fase d’accés (obligatòria) es pot triar l’idioma estranger de l’examen, independentment de l’assignatura cursada en 2n de Batxillerat, podent triar una segona llengua estrangera en la fase d’admissió (voluntària).

A més, s’introduïxen en la fase d’accés els exàmens corresponents a les matèries del Batxillerat general, i en la fase voluntària els estudiants podran examinar-se de fins a 3 assignatures, a més de la llengua estrangera addicional.

Tots els exàmens de les matèries de la fase obligatòria seran al matí de 9.30 hores a 13.15 hores, i la resta d’exercicis es realitzaran a la vesprada de 15.30 hores a 19.15 hores.

Finalment, cal destacar que enguany s’establixen uns criteris generals de correcció en què es valorarà la capacitat expressiva i la correcció idiomàtica dels estudiants ponderant la correcció ortogràfica i la coherència, cohesió, correcció gramatical i lèxica en la resposta realitzada en cada exercici.

La màxima deducció global en cada exercici serà d’un punt en totes les matèries, excepte en Llengua Castellana i Literatura II, Valencià: Llengua i Literatura II, en què la màxima deducció global en cada exercici serà de dos punts, així com en les matèries de Llengua Estrangera II, que apliquen els seus propis criteris.

Estructura dels exàmens

Cal ressenyar que el temari de les assignatures no ha canviat aquest curs i es manté exactament igual que en convocatòries anteriors.

Quant a l’estructura dels exàmens, en termes generals, la gran majoria dels models d’examen presenten una estructura semblant al curs anterior, si bé, per exigències de la mateixa normativa estatal, l’optativitat, com ja s’ha assenyalat, és menor.

Entre les assignatures que han introduït canvis més significatius destaca el cas de Llengua Castellana i Literatura II, que passa a tindre tres blocs en lloc de dos, com en edicions anteriors, distribuïts de la manera següent: Comunicació escrita (0-4 punts), Coneixement de la llengua (0-3 punts) i Educació literària (0-3 punts).

Així mateix, en Història de la Filosofia, la prova passa a tindre tres apartats en què l’alumne haurà de realitzar un comentari de text (4 punts), definir un concepte (2 punts), a més d’elaborar una redacció (4 punts) sobre diverses opcions proposades.

De la mateixa manera, en la llengua estrangera Anglés, la prova s’ha estructurat en dos apartats, un de comprensió (7 punts) i un altre d’expressió (3 punts). Aquest mateix model també s’ha utilitzat per a l’assignatura de Francés.

Llatí II també presenta alguns canvis puntuals, atorgant un major pes en la qualificació a la traducció del text proposat sobre la resta de preguntes formulades.

Pel que fa a les assignatures de l’àmbit de les Ciències, amb prou feines es poden observar canvis i en Química s’ha passat a tindre cinc preguntes amb diverses opcions d’optativitat en cadascuna d’elles.

PAU Comú

Cal recordar que la Comunitat Valenciana se suma al projecte d’unificar la prova d’accés a la universitat en tot el territori nacional. En aquest sentit, els exàmens es celebraran el 3, 4 i 5 de juny en la convocatòria ordinària i l’1, 2 i 3 de juliol en l’extraordinària.

La PAU començarà amb l’exercici de Llengua Castellana i Literatura II a les 9.30 hores del primer dia de cada convocatòria. Els exàmens tindran una durada de 90 minuts amb descans de 45 minuts entre cadascun d’ells.

Tots els exercicis de les matèries de la fase d’accés tindran lloc en horari de matí de 9.30 hores a 13.15 hores, mentre que la resta d’exercicis es realitzaran a la vesprada de 15.30 hores a 19.15 hores.

A més, la Comunitat s’ha ajustat en bona part als models d’examen consensuats en la resta de comunitats autònomes, garantint als estudiants una major equitat en el procés de preinscripció i accés al sistema universitari públic espanyol.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *