Política

Polèmica per la concessió de cinc anys del Museu de la Mar a Dénia

L'equip de govern critica la decisió de la Direcció General de Ports
Museu del Mar / MACMA

L’Ajuntament de Dénia ha expressat la seua «profunda decepció» després de rebre la resposta de Ports a la sol·licitud d’una concessió de 30 anys per al Museu de la Mar, una iniciativa recolzada unànimement per tots els grups polítics al gener del 2023. Segons l’equip de govern local, la contestació no sols és insuficient, sinó alarmant.

La Direcció General de Ports ha oferit una concessió de cinc anys, prorrogable a deu, argumentant que un termini més extens «compromet futurs desenvolupaments que a aquesta Autoritat Portuària puguen interessar». Este raonament ha generat indignació al consistori, que considera que demostra un desinterés flagrant per la ciutat i les seues necessitats.

Un port sense diàleg ni respostes clares

El conflicte no es limita al Museu de la Mar. La suspensió del projecte de l’institut Gent de Mar, destinat a formar treballadors especialitzats per al sector portuari, ja havia encés les alarmes. El centre, aprovat dins del Pla Edificant de la Conselleria d’Educació, va ser descartat tot i comptar inicialment amb el suport de Ports i tindre una ubicació estratègica.

A més, el consistori denuncia que continua assumint despeses que haurien de correspondre a Ports, com l’enllumenat i la jardineria, amb un cost anual de 110.000 euros. A això se suma la falta de reinversió del 40% dels ingressos que genera el port, una cosa que, segons l’Ajuntament, no s’està complint.

Reclams d’un espai participatiu

Des del govern municipal s’insisteix en la necessitat de convocar l’Espai Port-Ciutat, un fòrum participatiu per a abordar els assumptes del port amb tots els agents implicats. No obstant això, fins a la data, aquesta iniciativa no ha rebut resposta per part de l’administració autonòmica.

Este es el comunicat complet:

Un port que viu d’esquenes a Dénia

La resposta de Ports a la sol·licitud de l’Ajuntament de Dénia d’una concessió de 30 anys per al Museu de la Mar (una moció aprovada per unanimitat de tots els grups polítics en gener del 2023) ha resultat ser molt més decebedora i inquietant del que podríem haver imaginat.

De 30 anys, res de res; cinc, prorrogables a deu. I atenció a la justificació esgrimida per la Direcció General: «El plazo concesional solicitado de 30 años compromete futuros desarrollos que a esta Autoridad Portuaria puedan interesar».

Estem parlant d’un museu, d’una infraestructura cultural i pública, habilitada en l’edifici de l’antiga llotja, rehabilitat en 2019 amb una subvenció del Pla PIP de Generalitat. Un edifici ja emblemàtic de la façana marítima i un museu dedicat a la llarga i important història marítima de Dénia, indeslligable del seu port, el que ara li dona l’esquena i sembla haver esdevingut el feu d’una administració que en cap moment té en compte la ciutat i els seus interessos i necessitats.

Que el Museu de la Mar «compromete futuros desarrollos» és una afirmació realment escandalosa. Si el museu molesta a «futuros desarrollos» serà demolit?

La suspensió del projecte de l’institut Gent de Mar ja ens va fer plantar les orelles: un centre formatiu aprovat dins del Pla Edificant de la Conselleria d’Educació i amb una ubicació idònia, en el port de Dénia, que també tenia el vistiplau de Ports. I un institut d’ensenyament especialitzat demandat per les empreses concessionàries que operen al port mateix i que no troben a la nostra ciutat mà d’obra preparada.

Més que mai, el port de Dénia ha tornat a donar l’esquena a la ciutat amb una administració autonòmica, la governada pel Partit Popular, que el tracta com un «propietat privada» particular destinada a fer negoci.

Per descomptat, l’Ajuntament de Dénia continuarà pagant uns 13.000 euros anuals per l’ocupació del domini públic del Museu de la Mar. I mentrestant, el mateix ajuntament segueix assumint les despeses d’enllumenat i jardineria que corresponen a Ports: 40.000 i 70.000 euros anuals, respectivament.

Del conveni que des del govern de Dénia portem temps demanant per a posar fi a aquest desequilibri en les aportacions, cap resposta.

De la reinversió del 40% del que el port recapta, que no està complint-se, res de res.

De les moltes millores reclamades a Ports, al director general i a la seua comissionada en Dénia, Pepa Font, res en sabem.

Per a cobrar sempre estan disposats.

Per a escoltar el que vol Dénia per al seu port, començant per la convocatòria de l’Espai Port-Ciutat per a resoldre de forma participativa, amb tots els agents implicats, els assumptes que afecten al port, ningú té temps (o interés).

Una resposta decebedora, com sempre; però més alarmant que mai, perque ratifica el complet desinterés de Ports pel que vol Dénia i la seua ciutadania.

I una resposta que evidencia el que ja hem assenyalat en massa ocasions: que la comissionada del Port, tot i ser una regidora de la Corporació municipal, no treballa per Dénia, sinó pels interessos de Generalitat.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *