Societat

Beniarbeig tanca el cicle “Feixisme i Avantguarda” amb l’últim llibre de Margalida Pons

"El codi torbat" va ser l'obra de la professora presentada per Tomàs Llopis
Margalida Pons durant el cicle "Feixisme i Avantguarda" / Aj. Beniarbeig

El cicle dedicat enguany a “Feixisme i Avantguarda” es va completar divendres passat amb la participació de la professora de la Universitat de les Illes Balears i coordinadora del grup de recerca LICETC (Literatura Contemporània: Estudis Teòrics i comparatius) Margalida Pons, autora del llibre El codi torbat. Tomàs Llopis va presentar l’obra com un estudi profund sobre els diferents enfocaments i la coexistència de llenguatges en la literatura.

Pons va anunciar que tractaria l’escriptura experimental i la dissidència o antagonisme polític, especialment la relació entre les escriptures experimentals i el compromís. Va mencionar la novel·la sense paraules de Joan Brossa i Antoni Tàpies, que reflexiona sobre la vida humana a través de documents oficials, des d’una acta de naixement fins a una factura de serveis funeraris.

Última sessió del el cicle “Feixisme i Avantguarda” | Aj. Beniarbeig

Això desmentix la visió de l’escriptura experimental com a simple entreteniment, destacant el seu potencial polític. Aquest punt de vista contrasta amb el de Lukacs, que veia els experiments literaris com a símptomes del capitalisme avançat. Pons va contraposar aquesta visió citant un poema de J. M. Calleja com a exemple de literatura compromesa, així com l’obra de Biel Mesquida, que va patir censura.

Exemples destacats

A continuació, Pons va proporcionar exemples d’escriptura experimental dels anys setanta, centrant-se en el desafiament als models tradicionals i la recuperació de la cultura i identitat catalanes, així com en l’expressió de l’antagonisme polític. Va referir-se al debat sobre la possibilitat d’una contracultura catalana i va mencionar les perspectives de diversos autors sobre el tema. A més, va destacar les obres del País Valencià i la relació entre la literatura experimental i el compromís polític, citant el cas de la col·lecció “Ucronia” com a exemple de la tensió entre lleialtat i deserció nacionals.

Tomàs Llopis presentant el llibre | Aj. Beniarbeig

Pons també va tractar els llenguatges utilitzats per expressar l’experimentació i l’antagonisme polític, com la imatge, la corporeïtat i l’absurd. Va destacar el potencial de les imatges i la importància del cos com a mitjà d’expressió, així com l’ús de l’absurd i el sense sentit en l’obra de diversos autors.

L’acte es va cloure amb un col·loqui i l’anunci dels propers Encontres a Beniarbeig, sense determinar encara el tema.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *